Bij
ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde ons dat we
een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten de lln.
schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien nog
steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets
heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een
sanctie. Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school
toch doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het
niet binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de
ouders altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie
mening...
Daarop wordt gereageerd
met verschillende argumenten en voorstellen:- Wat in het schoolreglement staat, daar kan de inspectie niets tegen beginnen, de ouders ook niet want ze hebben het moeten ondertekenen aan het begin van het schooljaar.
- Vraag in het leerlingenparlement wat de leerlingen er zelf over denken?
- Geen slecht idee om ze in de avondstudie te laten werken. Maar dan nog 100% krijgen is uitgesloten.
- Als er een goede reden is waarom de taak niet gemaakt is, een tweede kans geven. Bij twijfel de ouders contacteren. En als er genoeg kansen verspild zijn, toch nul geven. Anders word je niet ernstig genomen door je leerlingen.
- Wat als ze in de avond- of strafstudie een wit blad afgeven? Hoe moet het onderwijs kinderen dan verantwoordelijkheid aanleren?
- Doorlichting zal niet struikelen over een nul voor nalatigheid, wel voor het ontbreken van een aanpak van nalatigheid.
- Als we onze leerlingen gaan uitnodigen om de taak toch nog te maken, dan zullen ze zich nooit meer houden aan een deadline, want ‘ik mag de taak toch later nog afgeven’
- Ouders hebben ook een verantwoordelijkheid in het stimuleren van huiswerk maken. Maar sommige ouders zijn niet geïnteresseerd.
- Wat met sociale vaardigheden op stage en later werkveld: orde, netheid, presence, punctualiteit?
- Soms heeft het ook geen effect als je een nul geeft. Zelfs niet bij consequent zijn.
- Het geeft een enorme administratie als je minder punten gaat geven voor te laat indienen.
- Wat doe je met taken van hoge kwaliteit die te laat ingediend worden? Kan je dan een nul geven?
- Waarom huistaken geven? Waarom niet in de klas aan de computer zetten en zelfstandig laten werken?
- Dan is er te weinig tijd voor de leerstof. Leerstof in de les, oefenen thuis.
- Worden kinderen dan niet overbelast?
- Als je taken meegeeft, laat noteren in de agenda, dan moet die taak op tijd afgegeven worden. We moeten de leerlingen stiptheid, orde en discipline bijbrengen. Dat doe je niet met allerlei mogelijkheden aanbieden om de taak alsnog te maken.
Mijn idee nadat
ik dit alles gelezen heb:
Het begint bij
afspraken in het schoolreglement. Wat daarin staat moet gevolgd worden. Voor de
leerlingen en voor de school. Dan zorg je dat je per taak een duidelijke datum
afspreekt om in te dienen. Je legt de gevolgen uit als de taak te laat is, je
krijgt een nul, of de taak nu van goede kwaliteit is of niet. Heeft de leerling
een goede reden waardoor hij te laat is, eventueel met bewijs van de ouders,
dan kan hij nog een tweede kans krijgen, niet meer. Als de taak ruim op
voorhand wordt opgegeven, dan zou ik zelfs durven een tweede kans weigeren.
Jongeren in het middelbaar onderwijs moeten leren plannen, werk verdelen, leren
vooruit kijken. School is een leersituatie voor hoe het later zal zijn in het
werkveld. Daar worden ook bepaalde verwachtingen gesteld. Als je die verwachtingen
nakomt, je verantwoordelijkheid opneemt, dan zal je beter aanvaard worden, zal
het werk ook aangenamer zijn. Als je niet wil werken (een blanco blad indient),
dan kan je ook geen beloning verwachten. Consequent zijn is belangrijk, dat
maakt het voor jezelf en de jongeren duidelijker. Deze hele situatie gaat
tenslotte ook nog steeds over opvoeden, niet alleen over rechtvaardig zijn of
streng of toegeeflijk. De leerlingen zitten nog steeds in een leerproces.
In het lager
onderwijs is de situatie anders. Dat zijn echt nog kinderen. Je kan ook al
verwachtingen stellen maar uiteraard wordt de lat lager gelegd en kan er vaker
van de regels afgeweken worden voor individuele situaties. Ik heb er nog geen
ervaring mee maar ik vermoed dat ouders bij lagere schoolkinderen beter
betrokken zijn… Daardoor is samenwerking met ouders misschien gemakkelijker en
wordt het kind dan door twee partijen ondersteund en gestimuleerd. Dat kan een
goede invloed hebben als de kinderen naar het middelbaar onderwijs gaan.
Deze casus
gelinkt met de cursus:Mensen vormen relaties. Leerkrachten hebben een bepaalde relatie met hun leerlingen. Die relatie houdt in dat leerkrachten dingen moeten doorgeven aan de leerlingen, theorie, praktijk, sociale vaardigheden, wat goed en slecht is,…
Leerkrachten hebben hun eigen referentiekader, hun eigen idee over wat goed en slecht is. Dat referentiekader hebben ze opgebouwd tijdens hun hele leven. Ze zijn een stuk ouder dan de leerlingen, hebben meer ervaring, meer bagage. Zij hebben over het algemeen al een eigen standpunt over waarden en normen. Ze proberen dat door te geven aan hun leerlingen die nog zeer jong zijn, wel al dingen meegemaakt hebben en ook waarden en normen meekregen van thuis. Maar ze zijn nog erg beïnvloedbaar door vrienden, media, … Leerkrachten hebben een belangrijke rol in opvoeding van kinderen en jongeren, naast de minstens even belangrijke ouders. Alles wat ze nu leren is belangrijk voor later, als ze zelfstandig moeten leven, als ze volwassen zijn, als ze zelf eventueel kinderen moeten opvoeden. Ook dan zullen ze ervaringen opdoen en blijven leren, dat stopt nooit, maar dan zijn ze al meer gewapend tegen allerlei invloeden.
De grondhouding
die ik (denk ik) zou aannemen als leerkracht: Ik ben echt, echt mezelf, en ik probeer
rekening te houden met de mening en de situatie van de ander (de leerling), ik
aanvaard hen zoals ze zijn, zonder twijfel.
Daarvoor is
dialoog onontbeerlijk. Het is belangrijk met je leerlingen te praten, zo leer
je hen kennen, binnen hun context. Je leert ook welke waarden zij belangrijk
vinden. Zijn ze eerlijk, zijn ze te vertrouwen, zijn het ‘broekvegers’, hebben
ze het moeilijk, hebben ze respect voor mij als leerkracht en voor hun
medeleerlingen, nemen ze de verantwoordelijkheid voor hun opleiding,…? Dialoog
is ook belangrijk zodat de leerlingen jou als leerkracht leren kennen. Wat zijn
de waarden die ze bij jou kunnen herkennen? Respect, eerlijkheid en echtheid,
empathie, verantwoordelijkheid, kunnen ze met je voeten spelen of ben je streng
en consequent? Kan je ook weleens een uitzondering maken?
Als de leerling
duidelijk maakt dat zijn taak niet afgewerkt is als de deadline verstreken is,
heb je bepaalde informatie nodig over de reden. Is het een ‘geldige’ reden? Is de
leerling eerlijk of probeert hij eronderuit te geraken? Is de taak ruim op
voorhand gegeven? Hebben de leerlingen een zeer druk programma omdat het
bijvoorbeeld examens zijn? Hobby’s vallen niet onder een druk programma in mijn
visie. Ik ben opgegroeid met de waarde verantwoordelijkheid voor prioriteiten:
school gaat voor alles, wordt het te druk door sport- en hobbyactiviteiten, dan
zijn die de eerste waarin gesnoeid moet worden. Heeft deze leerling deze
waarden? Heeft hij de verantwoordelijkheid om prioriteiten op te stellen?
Had de leerling
een andere aanpak kunnen kiezen? Als de taak ruim op voorhand doorgegeven is,
heeft de leerling zijn tijd goed verdeeld en de taak niet uitgesteld tot het
laatste moment? Als het bijvoorbeeld gaat om ziekte of een doktersbezoek, dan
kan er begrip voor opgebracht worden. Maar dan moet je erop kunnen vertrouwen
dat de leerling eerlijk is. Dan kan je met de leerling bespreken hoe je het
probleem kan oplossen, of er een nieuwe deadline opgesteld wordt en hij/zij dus
een tweede kans krijgt, of dat hij meteen afgestraft wordt door een nul en
waarom,…
Bij het
overwegen of de leerling per uitzondering een tweede kans krijgt of niet, moet
je rekening houden met het effect. Zal de leerling de tweede kans grijpen of zal
hij die misbruiken en de volgende keer opnieuw een ‘smoesje’ verzinnen.
Belangrijk daarbij is dat je dus de leerling en zijn situatie wat kan
inschatten om zeker te zijn of het een smoesje is of niet. Een ander effect kan
zijn dat medeleerlingen protesteren want zijn hebben wel hun taak op tijd
ingediend. Of ze zien dat je flexibel bent en dat zullen ze eventueel ook eens
testen.
Wat spontaan bij
me opkomt als ik de casus bekijk: als leerkracht moet je grenzen stellen, zelf
bij jongeren in het middelbaar onderwijs. Je stelt een deadline en houd je
eraan. De leerlingen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat ze de
deadline halen. Toch mag je niet rigide zijn, onvermurwbaar, en moet je je ook
kunnen inleven in de situatie van de leerlingen. Als ze eerlijk zijn en een
goede reden hebben waarom ze te laat zijn, dan kunnen ze nog een kans krijgen,
maar dat wordt persoonlijk besproken, niet voor de hele klas, en het blijft bij
één kans (per taak, per leerling,…). Als ik dan punten zou aftrekken, daar ben
ik nog niet over uit. Een tweede kans is een tweede kans… Je maakt je normen en
waarden daarbij wel duidelijk aan de leerling.
Men legt steeds meer druk op kinderen. Ten eerste moeten ze van jongsaf al langere dagen presteren dan volwassen mensen. Vervolgens komt daar dan nog eens huiswerk bij. En op de koop toe hebben de kinderen hun vrije tijd vaak volgepland met buitenschoolse activiteiten, zoals sport (want dat hoort zo: kinderen die niet genoeg sporten, leven niet gezond), muziekles, jeugdbeweging, enz. Nu is dat voor veel ouders ook wel handig; goedkope babysitten enzo, maar toch, het legt beslag op de tijd van het kind.
BeantwoordenVerwijderenOndanks dat vind ik dat je gelijk hebt, een mens moet leren prioriteiten stellen. En als je dat nooit aangeleerd krijgt, ga je het nooit kunnen. Net zoals leren omgaan met beloning en bestraffing. Het gebeurt in het volwassene leven misschien op een andere manier, maar ook daar krijgt men met deze beloningen en bestraffingen te maken. Een aangespekte bankrekening is voor iedere werkmens een bewijs van waardering. Te veel te laat komen (of deadlines negeren) zorgt er voor dat je je werk verliest. Een kind moet mijns inziens dus ook leren omgaan met verantwoordelijkheden en consequenties. Maar onmiddellijk grijpen naar die 0 vind ik hoe dan ook behoorlijk zwaar. Eerst en vooral heb je inderdaad de omstandigheden, zoals jij ze reeds aanhaalt. En daarnaast vind ik dat je ook gradueel kunt werken. Heb je een goede reden, krijg je een herkansing (en dat betekent zonder consequenties). Heb je die niet, dan vind ik het systeem dat een tekenleerkracht bij ons hanteerde misschien wel een best goed systeem: zij werkte gradueel. Was je een dag te laat, kreeg je bijvoorbeeld 2 punten minder. Werd het 3 dan kreeg je de helft van wat je verdiende, en pas na zo veel tijd kreeg je een 0. Dat geeft je de kans om je te herpakken, maar ook de les om verantwoordelijkheden niet lichtzinnig te nemen. Je mag per slot van rekening als leerkracht ook niet over je heen laten lopen, en elke smoes aanvaarden om toch maar geliefd te worden. Zo werkt het met een baas, of zelfs met collega's, ook niet...
Veel van de leerkracht op dat forum klagen dan over bijkomend papierwerk. Je moet steeds bijhouden wie wanneer ingediend heeft, hoeveel procent van de punten hij/zij nog kan krijgen omdat hij/zij te laat ingediend heeft,... Ik kan dat ook wel begrijpen. Veel leerkrachten hebben meer dan één klas en dus ook heel veel punten bij te houden. Onverbiddelijk een nul is inderdaad zeer drastisch. Maar je moet het allemaal nog kunnen bijhouden.
BeantwoordenVerwijderenDe druk op kinderen in de klas wordt steeds groter omdat het nog niet zo lang is dat school en presteren belangrijk is. Christophe zijn pepe, meme, mama en papa stopten allemaal met school als ze veertien jaar oud werden. Gaan werken was belangrijker. En voor een kind (zelfs een veertienjarig kind) zorgt dat ook voor een grote druk denk ik. Christophe zijn pepe ging 6,5 dagen per week werken, was alleen op zondagnamiddag thuis. In Poperinge werd de schoolvakantie verlegd of langer gemaakt zodat de kinderen van 's morgens vroeg tot 's avonds konden helpen met de hoppepluk. Ik ben er zeker van dat er nog zulke voorbeelden zijn. De druk op school stelde niks voor maar hun leven lijkt me niet gemakkelijker dan wat de kinderen nu meemaken. Ik weet niet of ik voor dat leven zou kiezen? Zijn de tijden echt wel harder geworden voor de mens? Volgens mij is de druk alleen verlegd.