Als kind zat ik in de Chiro en bij de Scouts. Hoogtepunt van elk
schooljaar was het zomerkamp. In tenten in de natuur voor een week of langer. Bij
de scouts moesten we echt zelf onze plan trekken, hout sprokkelen om een vuur
te maken om onze patatjes op te koken, zelf onze tenten opzetten, een
totemproef doen om onszelf te bewijzen in de natuur,… Heerlijk. Ik kan me
alleen niet meer herinneren of ik dan ook al zo bezig was met de diertjes rond
mij (behalve vervelende insekten) en daarnaast ook planten. De interesse voor
planten heb ik sinds ik ben gaan samenwonen met Christophe. We hebben maar een
klein koertje en ik ben er al elke zomer in geslaagd dat voor de helft te
vullen met bloemen, groenten en fruit. Ik heb zelfs een terrasappelboom!
Dan kreeg ik van een collega het boek in handen over thee dat
geschreven werd door Ann Vansteenkiste, Herborist, Aromatherapeut, Theesommelier, Theemeester. Vandaar de
interesse voor kruiden die bij mij gegroeid is. Naast kweken, gebruiken in de
keuken, gebruiken voor thee (of eigenlijk infusies) begon ik ook kruidenboeken
te verzamelen. Bij onze uitstapjes in de natuur nam ik ook foto’s om de
verschillende kruiden in het wild te leren herkennen. Door tijdsgebrek is het
nog niet zo ver gekomen dat ik veel bijgeleerd heb. Ik heb zelfs even
getwijfeld om ook te studeren voor herboriste. Maar dan kan ik niet
hoofdzakelijk met kinderen werken. Maar het blijft een grote interesse. Misschien
ooit, als ik het gevoel heb dat ik nog niet ‘uitgestudeerd’ ben…
Ik kwam ooit eens terecht op een
website die nieuws geeft over natuur in eigen omgeving. http://www.westvlaamsehart.be/ De site heeft een eigen e-zine waarop je je kan abonneren. Op de foto zie je een pagina daarvan. Ik vond het heel interessant. Er stonden
ook heel wat links in naar cursussen om bij te leren over spelen in de natuur, natuurgids te worden,... bijvoorbeeld: http://www.c-v-n.be/nl/home_1.aspx jammer genoeg komen de data niet goed overeen met mijn
job. Dus kon ik me niet verdiepen in mijn hervonden hobby.Van de ene link kwam ik bij de andere terecht. Ik besliste meteen die te bewaren: https://www.50things.org.uk/
50 dingen die ieder kind zou moeten
ervaren voor zijn 12eUit zorg om het groeiende aantal kinderen dat amper nog buiten speelt, heeft de Britse ‘National Trust’ een lijstje opgesteld met 50 dingen die kinderen voor hun 12e (of eigenlijk 11¾) gedaan zouden moeten hebben:
- in
een boom klimmen - van een heuvel rollen - wild kamperen - een hutje bouwen in het bos - een steen over het water ketsen - rennen in de regen - vliegeren - vissen met een net - een appel van de boom eten - spelen met kastanjes - sneeuwballen gooien - schatgraven op het strand - moddertaartjes bakken - een dammetje aanleggen - sleeën - iemand ingraven in het zand - een slakkenrace houden - over een omgevallen boom lopen - slingeren aan een touw - in de modder rollen - bramen plukken - een kijkje nemen in een boom - naar een eiland gaan - ‘vliegen’ in de wind - een grasfluitje maken |
-
de zon zien
opkomen - een flinke heuvel beklimmen - achter een waterval kruipen - een vogel uit de hand voeren - op insectenjacht gaan - kikkerdril zoeken - een vlinder vangen in een netje - wilde dieren opsporen - ontdekken wat er in een vijver leeft - een uil roepen - dieren uit een kleine poel onderzoeken - een vlinder grootbrengen - een krab vangen - een natuurwandeling in het donker maken - zaaien, oogsten en eten - zwemmen in natuurwater - wildwaterraften - een vuurtje stoken zonder lucifers - de weg vinden met een kaart en kompas - rotsen beklimmen - koken op een kampvuurtje - abseilen - een gps-wandeling maken - kanovaren op een rivier - fossielen en botten zoeken |
Als ik voor mezelf de lijst overloop, ben ik verbaasd dat ik er
heel veel al kan afvinken. Dat allemaal dankzij de jeugdbeweging en de reizen
die ik met mijn ouders als kind meegemaakt heb. Eerlijkheidshalve moet ik erbij
zeggen dat ik niet alles gedaan heb voor ik twaalf jaar oud was maar ik kan me
soms nog steeds twaalf voelen. Bijvoorbeeld nog maar enkele maanden geleden had
ik zin om eens gek te doen en ben in de gietende regen gaan wandelen in het
stadspark hier vlakbij. Ik wilde dat ook eens bewust meemaken. Call me crazy
but I enjoyed it!
Dit is een lijst die ik zal meenemen als ik leerkracht word. Ik
zal de kinderen in mijn klas(je) helpen om ook zoveel mogelijk van die lijst te
kunnen afstrepen. Niet omwille van het afwerken van een lijst maar om te
ontdekken, te leren in een natuurlijke omgeving (in tegenstelling tot een
klasomgeving), kind te zijn en om te GENIETEN. Hopelijk laat het jaarprogramma
dat toe. Maar het is in ieder geval een droom van mij om op die manier les te
kunnen geven…
Als mijn job en studies het toelaten zal ik ook altijd blijven
uitkijken naar een cursus waarin de natuur centraal staat. Misschien volg ik dan wel de volledige cursus tot natuurgids zodat ik vele kindergroepen kan begeleiden in mijn vrije tijd.
Dit is een link waarin heel uitgebreid staat (naar mijn aanvoelen toch) waarom het belangrijk is dat kinderen opnieuw de natuur leren kennen. Voor mij gaat het echter wel verder dan alleen de gezondheid en het voorkomen van ‘dikke’ kinderen. Ze leren de natuur leuk vinden, graag ook bewonderen en liefst en vooral ook respecteren. Ik ben geen ‘treehugger’ of hoe ze mensen die van de natuur houden ook noemen. Maar ik krijg steeds meer bewondering voor de natuur in plaats van bewondering voor wat de mens allemaal kan. Want meer en meer wordt het duidelijk dat de natuur moet wijken voor de mens. Dat vind ik jammer. Ik probeer op mijn manier milieuvriendelijk te zijn, en dan doe ik waarschijnlijk nog veel te weinig. Maar ik ben geen milieuactivist. Ik wil mijn steentje bijdragen door dat respect door te geven aan kinderen.
Ik was trouwens ook positief verrast door de mooie binnentuin in de school van VIVES Tielt!
In mijn vorige post gaf ik de link naar great teaching ideas. Ook zij hebben leuke ideeën in verband met groen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten